26 aug 2016

Berg Op (Kampenhout)

Don Bosco en het bevende begin

Steeds weer moet Don Bosco speuren naar zijn vorm, zijn ritmes en zijn kunde bij de aanvang van het seizoen. Een resultaat neerzetten is bij zulks een twijfel en vormmisvorming aartsmoeilijk en dat was dit seizoen niet anders. We mogen al vier jaren wederkeren om een overwinning op de eerste speeldag terug te vinden. Een tij dat we ook dit jaar niet wisten te keren. Tegen een stug maar bovenal efficient Berg Op kregen we na de volle 80 minuten in de zomerse hitte wat we niet verdienden, een deksel, pal op onze neus.

Het matchbegin was nochtans veelbelovend. Met goede wil en inzet vond de bal zijn weg van voet naar voet met af en toe een schamper kansje voor de bezoekers. Vooralsnog wist de thuiskeeper het leder te keren maar in de laatste minuut voor de rust wist Sylvain zich tot topscoorder te promoveren door zijn eerste van het seizoen te maken. Hoe hij de harten beroeren wist en zijn actie volgens sommigen onnodig lang rekte, het blijft een raadsel. Uiteindelijk prijkt wat van belang is, de 1-0 en bijhorende voorsprong. Slechts enkele tellen later galmde het fluitsignaal waardoor rusten een realiteit werd.

Velen dachten dat we die voorsprong niet meer uit handen zouden geven en op het gemak nog verder zouden uitdiepen. Maar niets bleek minder waar. De thuisploeg kwam gezwind uit de kleedkamer en Wim, die de eerste helft een gevoel van overbodigheid had aangemaakt, moest onmiddellijk vol aan de bak. Gestrekt gelegen op de groene vezels wisten zijn vingertoppen het leder uit de linkeronderhoek te slaan. Parmante redding gezien het schot zich slechts vanaf enkele meters tot ontwikkeling had gebracht. Zo sierlijk zijn parade, zo triestig zijn mistasten bij de gelijkmaker.
Want niet veel later stond Berg Op daar weer. Ditmaal met een dieptepass waardoor de spits het op een lopen zette, de hete adem van Wouter Boon voelend in de nek nam zijn ooghoek de uitkomende Van Gelder gewaar. Denken ging snel, de uitvoering wat minder, maar triestesse troef toen de lob zijn initieel doel waarmaakte en de bal de netten bekoren wist.

De bordjes gelijk en veel tijd om ervan te bekomen kregen we niet. Slechts een 4 tal minuten later stond er een Bergopper aan de cornervlag te wuiven en commanderen bij de aanvang van de hoekschop. Mannetjes keurig verdeeld dachten we en klaar voor het gevaar. Maar de inspanning was bewonderenswaardig, de kopbal onhoudbaar. Verdacht vogelvrij vernagelde vrijgezel vanvoor de voorsprong. Achtervolgen, voor het eerst dit seizoen en dat met de volle zeilen.

Dus sprokkelde Don Bosco wat het te sprokkelen had. Mertens van de bank, Robert terug op de flank, Ceusters mee vooraan want De Nies kwam eraan. We versierden nog wel wat noemenswaardige opportuniteiten. De inspanning en het schot van Robert in de laatste minuut verdiende meer dan de schamper, Ook Jelger kon uithalen maar miste nog richting en waar de thuisploeg etaleerde, bleven onze corners eerder onderbenut waardoor het doek viel en onze eerste nederlaag een feit bleek.

De jongen van de kokerjuffer keken verbaasd uit hun kalkrijke ondergrond op wanneer hun vader zich neerstreek in de nesten van het Torfbroek. Nietsvermoedend en ongestoord leefden zijn hun vervreemdend bestaan verder, dat terwijl het tafereel en het schouwspel dat zich manifesteerde aan hun beschermde gronden uit het mooiste hout gesneden is. Want het hageland verheugt zich weer, de fauna en flora tintelen en de wind souffleert weer als voorheen. De warme nachten zijn verstreken en we ontvangen weer Salecianen en in hun kielzog, het fenomeen.

Uw reporter,
T.B.