09 sep 2011

Berg Op (Kampenhout)

'Don bosco leans back'

De site voorspelde al niet veel goeds. Door een geringe opkomst van spelers en fans langsheen het zwarte kampenhoutse woud, sprokkelden we voor de gelegenheid maar 10 man. De opdracht was kristalhelder, ieder moest er de volle 120% voor gaan. In overtuiging van ons eigen kunnen, besloten we te roeien met de riemen ter onzer beschikking. Maar of je nu rent als een haas of kruipt als een slak, Nieuwjaar blijft op 1 januari. Zelfs voor onze 10 dappere salesianen was dit niet anders.

Maar zoals zo vaak in de Belgische competitie zorgt een verschil in aantal voor een opperste concentratie. DB kende een gefocuste en stralende start. Niet door overwicht op het scorenbord maar door een prachtige mentaliteit. Er werd gevoetbald met verstand, inzicht, overgave en geduld. Jelger stond voor de gelegenheid alleen in de spits, gesteund door de aanvallende centrale middenvelders en de vleugelspelers. Telkens werd Kampenhout beheerst opgevangen en hun aanvallen werden omgezet naar countermogelijkheden.
Opvallend was de scherpte en inzet van enen Mertens Jeroen. Vol overtuiging en enthousiasme versierde en verzorgde hij aanval na aanval. Hij scoorde zowaar zelfs ij zo na. Maar de goal werd met de arm van een iets te onstuimige Kampenhoutse verdediger uit het doel gewerkt. Net toen Jeroen zijn penalty wou opeisen, besloot de 'neutrale' man dat hij een overtreding in de zestien had gezien. Tja jeroen, vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar, zei de dove.

Toch bleven onze doelpogingen niet uit. We speelden zowaar in echt verband, de bal aan de voet en mooi rond. Ergens midden in de eerste helft ging de bal van voet naar voet in het middenveld, tot Ivo een sprankelende steekbal naar Jelger verstuurde. Beheerst als die is, ging dat balletje rechtsonder mooi in de netten. En ondanks dat een 2, 3-0 een eerlijkere stand was geweest bij de rust, toch ontbrak de koelbloedigheid of de meeval van de 'neutrale' man. Zo besloot Vincent nog zwak, recht op de doelman, ondanks zijn eenzaamheid voor de goal.

De cruciale test volgde dan ook na de rust. Kon DB het initiƫle niveau aanhouden? Maar als het getij verandert, verzet men de bakens. DB transformeerde zich achteraan tot een klasseploeg. Onder leiding van Arne kwam er geen kampenhoutse voet meer aan te pas. Het moet gezegd dat hij alleen de verdediging op een hoger niveau laat spelen. Waggi was haast niet meer te herkennen, daar waar hij in de eerste helft zich soms liet overmeesteren door twijfel, bloeide hij open tot de zekerheid zelve. Gepaste ingrepen, gevolgd door passes langs de flank op Robbe, centraal naar Jeroen of Vincent. Jammer dat er geen supporters aanwezig waren, want ze hadden gesmuld. Maar laat mij niet die nieuweling op de rechterflank vergeten. Maarten is zijn naam. Ook hij koos vorige week de mantel der schaamte door een fatale fout te maken in de zestien, maar of hij dat deze vrijdag heeft goed gemaakt? Amai men gat! Wat een klasseback. Controles, uitkappen, wegsturen, overzicht, inzicht, initiatief, creativiteit. Zelfs onder druk koos hij wijselijk voor de combinatie en het opzetten van de tegenaanval. Als dit het doorsnee niveau is van onze nieuwe aanwinst, halleluja!

Al snel werd ons godenspel ook in resultaat omgezet. Benoit boon, die voor de gelegenheid echt sterk aan het acteren was op die rechtsflank, trekt mee op en heeft Jelger of Vincent voor het uitkiezen. Hij koos de meer trefzekere Vincent, die zette zijn misser van de eerste helft keurig recht, rechter zijnet en de confortabele 2-0. De Kampenhoutse veer was uitgerekt en we zagen de mogelijkheden. Jelger stak ook zijn tweede van avond mooi in het zakje en een vrije trap van Arna dwarrelt na het verkeerd ingrijpen van een Kampenhoutse verdediger op het hoofd van Vincent die ook zijn tweede van de avond in de netten ziet verdwijnen. 4-0 en onze verdediging was al zakdoekjes aan het uitdelen aan menig tegenspeler.

Jelger brengt op zijn geheel toepasselijke manier nog een kers op de taart. Na doorjagen op de keeper versiert hij een goal met zijn gat. De keeper trapt er namelijk loeihard tegen en de bal weerkaatst rechts onderaan in de trillende netten. Jelger voegt bij deze een extra lichaamsdeel toe aan de lijst met scorende onderdelen.

Ook in de derde helft tonen we ons galant door de prijzen uit de tombola wijselijk voor de verliezende ploeg te laten en zelf voor een fonkelende sfeer te kiezen. 'De kampenhoutse bossen, er ritselt iets' opperde waggi nog voor de match. Inderdaad, het is de glorie. En de laatste jaren hebben we er steevast een afspraak mee tussen het Kampenhoutse hout.
Een wijselijk en aangenaam opwarmen voor de derby tegen de 3de wereld.

Tot dan,
Uw verslaggever.